Na22 Matematik 5

Lektionsplanering
Lektionsmaterial
Susannes lösningsförslag
Placering
Spykens stöd



I poängjakten samlar klassen poäng och när ni gemensamt kommer till 100 poäng bjuder Susanne alla på fika. Ni får en poäng för varje väl genomtänkt lösning av en utmaning. Ni kan vara en eller flera personer per lösning. Just nu så har ni 38 poäng.



Måndagen den 4 november 2024

Vi repeterar kombinatoriken efter höstlovet genom att arbeta med följande gruppuppgifter.

Utmaning
Emma, Erik och Elin får 15 chokladbitar av sin mamma men de delar inte nödvändigtvis lika. Det kan till och med bli så att någon inte får någon choklad. På hur många sätt kan de fördela chokladen? Om någon blir helt utan choklad så blir det bråk. Hur stor är sannolikheten att detta händer?



Onsdagen den 21 oktober 2024

Vi fortsätter med permutationer och kombinationer.



Måndagen den 23 oktober 2024

Permutationer handlar om att ta reda på hur många sätt man kan välja ut saker från en mängd om man tar hänsyn till ordningen och kombinationer handlar om att ta reda på hur många sätt man kan välja ut saker från en mängd om man inte tar hänsyn till ordningen.
Kombinationslås eller permutationslås?

Utmaning
Du är arrangör för ett interplanertariskt möte mellan fem marsianer, fem venusianer och fem jordbor. Alla deltagarna ska sitta runt ett bord där platserna är numrerade medurs från 1 till 15. Reglerna säger att en marsian måste sitta på stol 1 och en jordbo på stol 15. Dessutom får ingen jordbo sitta direkt till vänster om en marsian, ingen marsian får sitta direkt till vänster om en venusian och ingen venusian får sitta direkt till vänster om en jordbo. Marsianer dricker mangojuice, venusianer dricker vin och jordbor dricker jordgubbssaft. På hur många sätt kan du placera dryckerna kring bordet innan mötet?



Onsdagen den 16 oktober 2024

Susanne är idag på ett möte som slutar 15.00 på Kemicentrum och beräknas vara tillbaka på Spyken 15.15 men ni startar i vanlig tid och avslutar avsnittet om talteori genom att göra Sant eller Falskt på sidan 69. Arbeta i par enligt placeringslistan. Era svar lämnar ni in här.

Minst...
80% korrekta svar ger 5 poäng
85% korrekta svar ger 10 poäng
90% korrekta svar ger 15 poäng
95% korrekta svar ger 20 poäng
100% korrekta svar ger 25 poäng

Alldeles utmärkt! Det blev 88% korrekta svar vilket ger er 10 poäng och sedan fick ni 10 poäng för att Susanne räknade fel på en uppgift!

Därefter är det dags att börja på nästa avsnitt som handlar om kombinatorik. Vi pratar om hur många möjligheter det finns att göra olika val.



Måndagen den 14 oktober 2024

Idag repeterar vi hur man gör ett induktionsbevis och sedan arbetar vi tillsammans med följande problem som finns i två versioner kamikaze och normal. En snygg lösning för versionerna ger två respektive ett poäng. 

2 poäng vardera till Ester-Leonora, Vincent-Fredrik och Maximilian-Ludvig J


Onsdagen den 9 oktober 2024

Formlers giltighet kan bevisas genom att studera några fall och därefter dra generella slutsatser. Denna typen av bevis kallas induktionsbevis.



Måndagen den 7 oktober 2024

Analys av onsdagens prov. Kolla igenom och svara sedan på mina frågor om prov 1 i Classroom.

Idag ska vi också fortsätta med olika bevismetoder.



Onsdagen den 2 oktober 2024

Det första provet i Matematik 5. Vi skriver i D01 15.00-16.30. Om du har förlängd skrivtid får du sitta kvar till 17.00. Ta med penna och sudd. Detta prov skrivs utan digitala hjälpmedel.



Måndagen den 30 september 2024

Repetition.



Onsdagen den 25 september 2024

Repetition inför nästa veckas prov. Vi börjar med att värma upp med dessa gruppuppgifter därefter rekommenderar jag att ni gör min kollega Joakims övningsprov.



Måndagen den 23 september 2024

Idag summerar vi aritmetiska och geometriska talföljder.

Utmaning
Bestäm det minsta positiva heltal n, som samtidigt kan skrivas som en summa av nio på varandra följande heltal, som en summa av tio på varandra följande heltal, och som en summa av elva på varandra följande heltal.




Onsdagen den 18 september 2024

Talföljder kan också skrivas på rekursiv form.



Måndagen den 16 september 2024

Idag ska vi titta på hur vi kan beskriva mönster med hjälp av matematiken. Det handlar om talföljder och vi ska mer specifikt studera den aritmetiska och den geometriska talföljden.

När differensen mellan två på varandra följande element är samma för alla element så har vi en aritmetisk talföljd. Ett exempel är talföljden 5, 10, 15, 20, 25.

När kvoten mellan två på varandra följande element är samma för alla element så har vi en geometrisk talföljd. Ett exempel är talföljden 2, 4, 8, 16, 32.

Utmaning
Summan av en aritmetisk talföljd är 715. Den första termen i talföljden ökas med 1, den andra med 3, den tredje med 5, den fjärde med 7 och så vidare. Summan av den nya talföljden är 836. Ange summan av den första och sista termen i den ursprungliga sekvensen.
1 poäng till Vincent, Ester

Utmaning
Det är möjligt att placera positiva heltal i de lediga rutorna nedan så att talen i varje rad och kolumn bildar aritmetiska talföljder. Ange talet som ska stå i rutan med asterisken (*).
1 poäng till Fredrik




Onsdagen den 11 september 2024

Vi fortsätter att undersöka talsystem med olika baser.

Utmaning
Talen 1072 och 1737 är lika stora! Vilka olika talbaser har de två talen för att detta påstående ska stämma? Ledtråd: Differensen mellan de två talbaserna är 2. Ange talet i vår vanliga talbas tio?
1 poäng till Vincent, Joel



Måndagen den 9 september 2024

Vi arbetar idag med olika talsystem såsom det hexadecimala, det decimala och det binära talsystemet. Datorer använder binär kod och åtta binära siffror bildar tillsammans en byte. När vi är klara med detta avsnitt så förstår ni nedanstående påstående och gåta.
There are 10 types of people in this world.
Those who understand binary and those who don’t.
Why do programmers always mix up Halloween and Christmas?
Because Oct 31 is equal to Dec 25

Utmaning
Att multiplikationen 11 · 11 = 121 är korrekt i vårt decimala system kan du snabbt räkna ut, men stämmer detta i andra talsystem? Kan du visa att det stämmer i ett annat talsystem så får du en poäng. Kan du redovisa alla talsystem som detta gäller i så får du ytterligare en poäng. 
1 poäng till Vincent, Joel


Utmaning
Din gamla dator skickar följande meddelande till dig: 01010010  01000101  01000011  01011001  01000011  01001100  01000101  01001101  01000101. Vad menar den egentligen?
1 poäng till Vincent, Joel






Onsdagen den 4 september 2024

Vi fortsätter med moduloräkningen.

Utmaning
Visa att $n^4-1$ är delbart med 5 om $n$ inte är delbart med 5.
1 poäng till Vincent



Måndagen den 2 september 2024

Nu blir det resttalsräkning eller som det också heter moduloräkning.



Onsdagen den 28 augusti 2024

Idag studerar vi vilka faktorer som gömmer sig i två tal och bestämmer största gemensamma faktor och minsta gemensamma multipel.



Måndagen den 26 augusti 2024

Det finns enkla knep om hur man kan se att ett tal är delbart med 2, 3, 4, 5, 6 och 9.

Utmaning
De två siffrorna a och b ska väljas så att det femsiffriga heltalet ababa är delbart med 3, samtidigt som det sjusiffriga heltalet bababab ska vara delbart med 18. Bestäm alla möjliga sådana val av a och b
1 poäng till Vincent





Onsdagen den 21 augusti 2024

Vi arbetar vidare med bevis och övergår sedan till att prata om primtal och sammansatta tal och om hur man kan komma fram till vilka tal som delar ett visst sammansatt tal.

Utmaning
Vilket är det minsta positiva heltal som ger resten 1 om du dividerar det med 2, ger resten 2 om du dividerar det med 3, ger resten 3 om du dividerar det med 4, ... och ger resten 9 om du dividerar det med 10.
1 poäng till Vincent



Måndagen den 19 augusti 2024

Idag introducerar jag kursen Matematik 5, som innehåller talteori, kombinatorik, mängdlära och differentialekvationer. Vi kommer att börja med talteori som handlar om heltalen och deras egenskaper. För att bevisa att ett påstående gäller inom talteorin behöver vi en strukturerad metod att göra detta.

Vi har fått alldeles nya läroböcker så dessa måste vi plasta. Här finns instruktioner om plastning.



Inledning

Välkommen till kursen Matematik 5. Här kommer du att få lära dig mer om bland annat talteori, kombinatorik och differentialekvationer. Kursen kommer att avslutas med ett provbanksprov i slutet av april. Vi kommer att använda boken Matematik 5000+ 5.


På denna sida hittar du information om vad vi gör varje lektion. Om du inte kan komma på lektionen eller behöver arbeta mer med avsnittet som behandlades på lektionen så går du igenom materialet enligt lektionsplaneringen. Om du tycker att det är svårt att hänga med på lektionerna så bör du titta igenom materialet innan lektionen.

Under rubriken Utmaning finns det material för dig som behöver större utmaningar. Passa på att lära dig så mycket som möjligt under din gymnasietid! Man vet aldrig när kunskaperna kan komma till nytta.

En preliminär lektionsplanering för hela kursen hittar du via länken Lektionsplanering. Planeringen uppdaterar jag efterhand vid behov.

I slutet av kursen kan du repetera kursen med hjälp av repetitionsuppgifter. Dessa hittar du via länken Slutprovsuppgifter.

Dina provresultat hittar du i StudyBee.