Na25d Matematik Nivå 1

Förkunskaper
Kursinformation
Lektionsplanering
Lektionsmaterial
Öppet stöd
Placering


Jag kommer kontinuerligt att lägga ut utmaningar i flödet nedan. Man kan när som helst under kursens gång lämna in en lösning på en utmaning. Dessa ingår i poängjakten som innebär att ni får en poäng för varje korrekt och tydlig lösning. Man kan göra lösningen individuellt eller i par. När hela gruppen samlat ihop 100 poäng så bjuder Susanne alla på fika. Just nu har ni 60 poäng. Säg till mig om jag missat att notera någon poäng.



Tisdagen den 16 september 2025

Potensekvationer av högre grad, dvs med exponenter större än två.



Måndagen den 15 september 2025

Kvadratrötter och ekvationslösning.



Fredagen den 12 september 2025

Idag blir det matematik även på svenskan och sedan får svenskan tillbaka lektionen om två veckor.

Vi fortsätter med potenser och pratar mer specifikt om grundpotenser och prefix. När vi mäter mycket stora eller små saker är det praktiskt att använda grundpotensform eller prefix. Exempelvis talar prefixet mikro i mikrometer om att det rör sig om en miljondels meter.

Utmaning
Dagens utmaning är att bestämma x
1 poäng till David-Elvin



Torsdagen den 11 september 2025

Potenser kommer ni att träffa på ofta i matematikkurserna. Idag arbetar vi med hur vi kan förenkla uttryck med hjälp av potenslagarna.



Onsdagen den 10 september 2025

Idag undersöker vi hur man effektivt hanterar flera förändringar efter varandra. Vi arbetar också med Sant eller falskt på sidan 77 i läroboken. Lämna in gruppens svar via denna länk.

Om klassen har minst...
80% korrekta svar så får ni 5 poäng
85% korrekta svar så får ni 10 poäng
90% korrekta svar så får ni 15 poäng
95% korrekta svar så får ni 20 poäng
100% korrekta svar så får ni 25 poäng

Alldeles utmärkt! Ni fick ihop 97,1% korrekta svar och får därmed 20 poäng för era svar samt 10 poäng för Susannes felräkning.



Tisdagen den 9 september 2025

Förändringsfaktorn är ett sätt att hantera procentuella minskningar och ökningar i ett eller flera steg.



Måndagen den 8 september 2025

Nu är det dags för procent. Jag tror att ni redan är ganska bekanta med detta och tycker ni att uppgifterna enligt planeringen är alldeles för enkla att lösa så gör nedanstående utmaning istället.

Utmaning
En cykel kostar n kronor hos två olika cykelhandlare, där n är ett positivt heltal. Den förste handlaren höjer cykelns pris med %, han sänker därefter priset med p % och höjer till sist åter priset med p % till 1152 kronor. Den andre handlaren sänker först priset med p %, höjer det därefter med p % och sänker till slut åter priset med p % till 768 kronor. Bestäm n och p.

1 poäng vardera till Carl, Liv och Dagny


Fredagen den 5 september 2025

Problemlösning med hjälp av algebra.



Torsdagen den 4 september 2025

Idag fick ni arbeta individuellt med fem uppgifter som handlade om negativa tal, kvadrater, förenklingar och ekvationslösning.



Onsdagen den 3 september 2025

Lösa ekvationer är väldigt viktigt i flera ämnen på det naturvetenskapliga programmet! Vi fortsätter med att träna även denna lektion.

Det är också dags att repetera de matematiska begrepp som vi använt oss av hittills i kursen. Här hittar du instuderingsfrågor om aritmetik och algebran (använd gärna datorn eftersom svaren visas direkt på mobilen).



Tisdagen den 2 september 2025

Vi fortsätter med ekvationslösning. Det är bra om ni både kan lösa ekvationer med och utan digitala hjälpmedel. På era nya räknare så löser ni ekvationer med num-solve.



Måndagen den 1 september 2025

Idag blir det ekvationslösning!



Fredagen den 29 augusti 2025

När vi arbetar med algebraiska uttryck så behöver vi kunna förenkla uttrycket, exempelvis lägga addera alla variabeltermer för sig och konstanttermer för sig.

Utmaning
Om Diofantos som var matematiker i Alexandria på 200-talet skrev de gamla grekerna…
Gud lät honom vara pojke en sjättedel av sitt liv, lade till en tolftedel då han var en ung man. Efter ytterligare en sjundedel av sitt liv gifte han sig, och efter fem år fick han en son. Denna sent födda arma son, togs av ödet när han levt halva sin fars liv. Efter att ha tröstat sin sorg med matematik i fyra år slutade hans liv. Hur gammal blev Diofantos?
1 poäng vardera till Johannes, Lily, Elvin och Hedda



Torsdagen den 28 augusti 2025

Äntligen är det dags för algebra! Detta är ett otroligt effektivt verktyg vid problemlösning. När ni fått upp farten så kan ni jonglera med siffror och bokstäver och lösa de mest komplicerade problem. Har ni hört den här gåtan?
– What does the little mermaid wear?
– An algae-bra.

Idag blir det också poängjakt. På gamla högskoleprov finns det många aritmetikproblem. Arbeta i grupp med de utdelade problemen och lämna in dina svar här.

Om klassen har minst...
80% korrekta svar så får ni 5 poäng
85% korrekta svar så får ni 10 poäng
90% korrekta svar så får ni 15 poäng
95% korrekta svar så får ni 20 poäng
100% korrekta svar så får ni 25 poäng

Strålande! Ni fick ihop 97,9% korrekta svar och får därmed 20 poäng.



Onsdagen den 27 augusti 2025

De rationella talen kan också anges i decimalform. Vi pratar om talsystem och om gällande siffror och avrundning.




Tisdagen den 26 augusti 2025

Nu blir det bråk! Hur gör man när man förlänger och förkortar ett bråk?

Utmaning
Är nedanstående bråk mindre än, större än eller lika med ett?



Måndagen den 25 augusti 2025

Idag går vi vidare med negativa tal och sedan pratar vi också om primtal och sammansatta tal. I lektionsplaneringen ovan hittar du vilka sidor i läroboken som behandlas idag samt vilka uppgifter som jag rekommenderar att du arbetar med.



Fredagen den 22 augusti 2025

Vi pratar vi om olika typer av tal, räknesätt och prioriteringsregler.

Utmaning
Skapa alla tal mellan noll och tjugo av exakt fyra fyror och valfria räkneoperatorer exempelvis så kan vi skapa talet noll så här:
4 – 4 + 4 – 4 = 0.
1 poäng till Elvin, Hedda


Torsdagen den 21 augusti 2025

Idag gör vi en matematikdiagnos, som görs av alla elever som börjar gymnasisiet i Lund. Den är inte betygsgrundande. Diagnosen ger oss lärare information om hur vi ska lägga upp undervisningen i klasserna.



Inledning

Välkommen till kursen Matematik Nivå 1c. Kursen innehåller ämnesområdena aritmetik, algebra, funktioner, trigonometri, vektorer, sannolikhetslära och statistik och kommer att avslutas med ett nationellt prov i december. Vi kommer att använda boken Matematik 5000+ 1c.


Länken Förkunskaper ovan innehåller information om vilka kunskaper du förväntas ha när du börjar gymnasiet.

Länken Kursinformation innehåller Skolverkets kursplan, en sammanfattning av viktiga begrepp och kunskaper i kursen samt en formelsamling. Formelsamlingen får du även i pappersformat. Lägg den i läroboken så att du har den tillgänglig på lektionerna.

En preliminär lektionsplanering för hela kursen hittar du via länken Lektionsplanering. Planeringen uppdaterar jag efterhand när jag vet hur schemat ser ut i detalj. De arbetsuppgifter som finns i lektionsplaneringen är en rekommendation. Arbeta inte med uppgifter som du löser med säkerhet utan gå då vidare till nästa uppgift eller be Susanne om mer utmanande problem.

På denna sida hittar du information om vad vi gör varje lektion. Om du inte kan komma på lektionen eller behöver arbeta mer med avsnittet så finns det detaljerad information i ovanstående blogg. Om du tycker att det är svårt att hänga med på lektionerna så bör du titta igenom materialet innan lektionen.

Under rubriken Utmaning finns det material för dig som behöver större utmaningar. Dessa uppgifter kan du göra när du vill och lämna in till Susanne. Passa på att lära dig så mycket som möjligt under din gymnasietid! Man vet aldrig när kunskaperna kan komma till nytta.

I slutet av kursen kan du repetera kursen med hjälp av uppgifter från gamla nationella prov. Dessa hittar du via länken Nationella prov.

Dina provresultat lägger jag in i StudyBee.