Kursinformation
Lektionsplanering
Lektionsmaterial
Geogebra och tips
Öppet stöd
Placering
Jag kommer kontinuerligt att lägga ut utmaningar i flödet nedan. Man kan när som helst under kursens gång lämna in en lösning på en utmaning. Dessa ingår i poängjakten som innebär att ni får en poäng för varje korrekt och tydlig lösning. Man kan göra lösningen individuellt eller i par. När hela gruppen samlat ihop 100 poäng så bjuder Susanne alla på fika. Just nu har ni 57 poäng. Säg till mig om jag missat att notera någon poäng.
  
 
  
  
...och det blev strålande 95,8% korrekta svar och därmed 20 nya poäng.
Jag skulle också vilja att du gör en diagnos om funktioner. Gör Diagnos Funktioner I först och stäm av den med Susanne fortsätt sedan med Diagnos Funktioner II om du hinner.
Utmaning
  
  
  
  
 
  
  
  
Utmaning
  
  
  
  
Högskoleprovet har uppgifter som handlar om olikheter och funktioner. Arbeta i par med de uppgifter som ni får ut på papper och lämna in era svar här. Alldeles utmärkt! 90,3% korrekta svar ger er 15 poäng.
  
  
  
  
   
   
 
 
  
  
  
 
 
  
 
Utmaning
  
Utmaning
  
 
 
  
  
Det är också dags att se hur ni klarar högskoleprovets algebrauppgifter. Uppgifterna finns på sidan 128 och era svar lämnar ni in här. Strålande resultat med 97,2% korrekta svar och därmed 20 poäng.
 
 
 
  
  
 
  
 
Vi ska också arbeta mer med algebra. Vi lär oss att multiplicera ihop två parenteser med termer.
 
 
 
 
  
  
  
På eftermiddagen har ni matematikprov i aulan 14.45-16.45. Ta med penna, sudd och räknare. Prov, papper och formelsamling får du på plats i aulan. Detta är ett prov som är beräknat för 90 minuters skrivtid men alla får denna gång 120 minuter eftersom det är första provet. Man får gå när man känner sig klar. Provet består av en del där man inte får använda räknare och en del med räknare. När man lämnar in delen utan räknare så får man räknaren av Susanne.
 
  
  
  
  
  
  
  
Strålande! Ni fick ihop 93,4% korrekta svar och därmed 15 nya poäng!
Därefter repeterar vi med hjälp av blandade övningar enligt lektionsplaneringen.
  
  
  
 
  
  
 
  
  
Vi fortsätter med potenser och pratar mer specifikt om grundpotenser och prefix. När vi mäter mycket stora eller små saker är det praktiskt att använda grundpotensform eller prefix. Exempelvis talar prefixet mikro i mikrometer om att det rör sig om en miljondels meter.
Utmaning
Dagens utmaning är att bestämma x
1 poäng till David-Elvin
  
  
  
  
Om klassen har minst...
80% korrekta svar så får ni 5 poäng
85% korrekta svar så får ni 10 poäng
90% korrekta svar så får ni 15 poäng
95% korrekta svar så får ni 20 poäng
100% korrekta svar så får ni 25 poäng
Alldeles utmärkt! Ni fick ihop 97,1% korrekta svar och får därmed 20 poäng för era svar samt 10 poäng för Susannes felräkning.
  
    
  
  
Utmaning
  
  
 
  
  
 
  
Det är också dags att repetera de matematiska begrepp som vi använt oss av hittills i kursen. Här hittar du instuderingsfrågor om aritmetik och algebran (använd gärna datorn eftersom svaren visas direkt på mobilen).
  
  
  
Utmaning
Idag blir det också poängjakt. På gamla högskoleprov finns det många aritmetikproblem. Arbeta i grupp med de utdelade problemen och lämna in dina svar här.
Om klassen har minst...
80% korrekta svar så får ni 5 poäng
85% korrekta svar så får ni 10 poäng
90% korrekta svar så får ni 15 poäng
95% korrekta svar så får ni 20 poäng
100% korrekta svar så får ni 25 poäng
Strålande! Ni fick ihop 97,9% korrekta svar och får därmed 20 poäng.
  
  
Utmaning
  
 
  
  
Utmaning
      
      
      
          
          
Länken Förkunskaper ovan innehåller information om vilka kunskaper du förväntas ha när du börjar gymnasiet.
Länken Kursinformation innehåller Skolverkets kursplan, en sammanfattning av viktiga begrepp och kunskaper i kursen samt en formelsamling. Formelsamlingen får du även i pappersformat. Lägg den i läroboken så att du har den tillgänglig på lektionerna.
En preliminär lektionsplanering för hela kursen hittar du via länken Lektionsplanering. Planeringen uppdaterar jag efterhand när jag vet hur schemat ser ut i detalj. De arbetsuppgifter som finns i lektionsplaneringen är en rekommendation. Arbeta inte med uppgifter som du löser med säkerhet utan gå då vidare till nästa uppgift eller be Susanne om mer utmanande problem.
På denna sida hittar du information om vad vi gör varje lektion. Om du inte kan komma på lektionen eller behöver arbeta mer med avsnittet så finns det detaljerad information i ovanstående blogg. Om du tycker att det är svårt att hänga med på lektionerna så bör du titta igenom materialet innan lektionen.
Under rubriken Utmaning finns det material för dig som behöver större utmaningar. Dessa uppgifter kan du göra när du vill och lämna in till Susanne. Passa på att lära dig så mycket som möjligt under din gymnasietid! Man vet aldrig när kunskaperna kan komma till nytta.
I slutet av kursen kan du repetera kursen med hjälp av uppgifter från gamla nationella prov. Dessa hittar du via länken Nationella prov.
Dina provresultat lägger jag in i StudyBee.
Öppet stöd
Placering
Jag kommer kontinuerligt att lägga ut utmaningar i flödet nedan. Man kan när som helst under kursens gång lämna in en lösning på en utmaning. Dessa ingår i poängjakten som innebär att ni får en poäng för varje korrekt och tydlig lösning. Man kan göra lösningen individuellt eller i par. När hela gruppen samlat ihop 100 poäng så bjuder Susanne alla på fika. Just nu har ni 57 poäng. Säg till mig om jag missat att notera någon poäng.
Torsdagen den 23 oktober 2025
Vi fortsätter med matematisk modellering och sedan är det dags för Sant eller falskt på sidan 231 i läroboken. Lämna in gruppens svar via denna länk....och det blev strålande 95,8% korrekta svar och därmed 20 nya poäng.
Jag skulle också vilja att du gör en diagnos om funktioner. Gör Diagnos Funktioner I först och stäm av den med Susanne fortsätt sedan med Diagnos Funktioner II om du hinner.
Utmaning
För funktionen \(f(x)\) gäller \(f(x+y)=f(x) \cdot f(y)\)
och \(f(1)=2\). Vilken funktion det kan vara?
1 poäng till Elvin, Carl
Onsdagen den 22 oktober 2022
Matematisk modellering kallas det när man använder en funktion för att beskriva verkligheten exempelvis hur antalet bakterier förändras med tiden. Vi kommer nu att använda räta linjen, exponentialfunktionen och potensfunktionen för matematisk modellering.Tisdagen den 21 oktober 2025
Potensfunktioner pratar vi om idag.Måndagen den 20 oktober 2025
Idag lämnar vi de räta linjerna och arbetar istället med exponentialfunktioner. Dessa har ni redan träffat på när vi pratade om upprepade förändringsfaktorer såsom bakterietillväxt och räntor på bankkonton.Utmaning
För funktionen \(f(x)\) gäller \(f(x+y)=f(x) \cdot f(y)\)
och \(f(1)=2\)
Bestäm värdet av \(\frac{f(2)}{f(1)}+\frac{f(3)}{f(2)}+...+\frac{f(2021)}{f(2020)}\)
1 poäng till Hedda, Elvin, Carl
Fredagen den 17 oktober 2025
Vi fortsätter att arbeta med räta linjer.Torsdagen den 16 oktober 2025
Vi arbetar vidare med funktioner och pratar idag om definitionsmängd, som beskriver vilka x som vi får använda i funktionen, samt värdemängd, som anger vilka y som kan bli resultatet.Högskoleprovet har uppgifter som handlar om olikheter och funktioner. Arbeta i par med de uppgifter som ni får ut på papper och lämna in era svar här. Alldeles utmärkt! 90,3% korrekta svar ger er 15 poäng.
Onsdagen den 15 oktober 2025
Idag undersöker vi hur vi kan lösa ekvationer och olikheter grafiskt.Tisdagen den 14 oktober 2025
Idag pratar vi om funktionsbegreppet. Vad betyder funktionsbeteckningen och vad är en funktion?Måndagen den 13 oktober 2025
Olikheter löser vi på nästan samma sätt som ekvationer. Det enda som skiljer är att vi måste ändra olikhetstecken om vi multiplicerar eller dividerar med ett negativt tal.Fredagen den 10 oktober 2025
Vi kan skriva ekvationen för en rät linje på olika sätt. Med k-form kan vi direkt se lutning och skärning med y-axeln men vi kan också ange ekvationen i allmän form.Torsdagen den 9 oktober 2025
Idag pratar vi om hur riktningskoefficienten för parallella och vinkelräta linjer förhåller sig till varandra.Onsdagen den 8 oktober 2025
Vi fortsätter med räta linjens ekvation.Tisdagen den 7 oktober 2025
Räta linjens ekvation y = kx + m beskriver sambandet mellan variablerna x och y. Vi pratar om hur konstanterna k och m påverkar sambandet. Bestäm formlerna för nedanstående räta linjerMåndagen den 6 oktober 2025
Idag studerar vi koordinatsystem och samband mellan variabler. Det blir också fika!Fredagen den 3 oktober 2025
Vi tittar på några av de svårare uppgifterna från gårdagens lektion och sedan blir det Sant eller falskt på sidan 143 i läroboken. Lämna in gruppens svar via denna länk. Denna gång lyckades ni få ihop 96,5% korrekta svar. Alldeles utmärkt! 20 nya poäng och därmed fika på måndag.Torsdagen den 2 oktober 2022
Samband och mönster.Utmaning
Tvådimensionell pyramid. En pyramid med höjden ett innehåller en sockerbit, en pyramid med höjden två innehåller tre sockerbitar. Hur många sockerbitar innehåller en pyramid med höjden n?
1 poäng till Dagny
Tredimensionell pyramid. En pyramid med höjden ett innehåller en sockerbit, en pyramid med höjden två innehåller fem sockerbitar. Hur många sockerbitar innehåller en pyramid med höjden n?
Onsdagen den 1 oktober 2025
Vi arbetar vidare med att bryta ut variabler och med generella samband.Måndagen den 29 september 2025
Formler ger oss samband mellan olika variabler såsom sambandet mellan en cirkels omkrets och dess diameter. Detta är en del av algebran som ni kommer att ha mycket nytta av i andra ämnen såsom fysik.Det är också dags att se hur ni klarar högskoleprovets algebrauppgifter. Uppgifterna finns på sidan 128 och era svar lämnar ni in här. Strålande resultat med 97,2% korrekta svar och därmed 20 poäng.
Fredagen den 26 september 2025
Nu gör vi tvärtom mot igår när vi multiplicerade in i parenteser. Det är dags att faktorisera och detta behöver ni kunna när ni förkortar uttryck och löser ekvationer.Torsdagen den 25 september 2025
Digitala hjälpmedel såsom räknaren och programmet Geogebra på datorn gör att vi kan göra mer komplicerade beräkningar snabbare och säkrare. Idag löser vi uppgifter med hjälp av Geogebra på våra datorer.Vi ska också arbeta mer med algebra. Vi lär oss att multiplicera ihop två parenteser med termer.
Onsdagen den 24 september 2025
Analys av gårdagens prov.- Läs noga igenom provet och arbeta mer med de uppgifter som du inte fått full poäng på. Be Susanne eller någon kompis om en ledtråd om du behöver.
- Läs igenom Susannes lösningar som sitter uppsatta på tavlorna.
- Säg till om du vill diskutera något individuellt med Susanne.
- Arbeta med utmaningar eller arbeta med de SI-uppgifter som du inte hunnit med.
Tisdagen den 23 september 2025
På morgonen så har ni svenska med Eva istället för matematik (eftersom jag hade matematik på en av Evas lektioner för ett tag sedan).På eftermiddagen har ni matematikprov i aulan 14.45-16.45. Ta med penna, sudd och räknare. Prov, papper och formelsamling får du på plats i aulan. Detta är ett prov som är beräknat för 90 minuters skrivtid men alla får denna gång 120 minuter eftersom det är första provet. Man får gå när man känner sig klar. Provet består av en del där man inte får använda räknare och en del med räknare. När man lämnar in delen utan räknare så får man räknaren av Susanne.
Måndagen den 22 september 2025
Om du är klar med repetitionsuppgifterna enligt lektionsplaneringen så har min kollega Joakim gjort ett övningsprov som du kan arbeta med. Gör bara de uppgifter som är på gränsen till var du klarar så lär du dig mest.Torsdagen den 18 september 2025
Idag blir det poängjakt. På gamla högskoleprov finns det mängder med potensproblem. Arbeta i par med de utdelade problemen och lämna in era svar här.Strålande! Ni fick ihop 93,4% korrekta svar och därmed 15 nya poäng!
Därefter repeterar vi med hjälp av blandade övningar enligt lektionsplaneringen.
Onsdagen den 17 september 2025
Vi fortsätter med kvadratrötter och potanser.Tisdagen den 16 september 2025
Potensekvationer av högre grad, dvs med exponenter större än två.Måndagen den 15 september 2025
Kvadratrötter och ekvationslösning.Fredagen den 12 september 2025
Idag blir det matematik även på svenskan och sedan får svenskan tillbaka lektionen om två veckor.Vi fortsätter med potenser och pratar mer specifikt om grundpotenser och prefix. När vi mäter mycket stora eller små saker är det praktiskt att använda grundpotensform eller prefix. Exempelvis talar prefixet mikro i mikrometer om att det rör sig om en miljondels meter.
Utmaning
Dagens utmaning är att bestämma x
1 poäng till David-Elvin
Torsdagen den 11 september 2025
Potenser kommer ni att träffa på ofta i matematikkurserna. Idag arbetar vi med hur vi kan förenkla uttryck med hjälp av potenslagarna.Onsdagen den 10 september 2025
Idag undersöker vi hur man effektivt hanterar flera förändringar efter varandra. Vi arbetar också med Sant eller falskt på sidan 77 i läroboken. Lämna in gruppens svar via denna länk.Om klassen har minst...
80% korrekta svar så får ni 5 poäng
85% korrekta svar så får ni 10 poäng
90% korrekta svar så får ni 15 poäng
95% korrekta svar så får ni 20 poäng
100% korrekta svar så får ni 25 poäng
Alldeles utmärkt! Ni fick ihop 97,1% korrekta svar och får därmed 20 poäng för era svar samt 10 poäng för Susannes felräkning.
Tisdagen den 9 september 2025
Förändringsfaktorn är ett sätt att hantera procentuella minskningar och ökningar i ett eller flera steg.Måndagen den 8 september 2025
Nu är det dags för procent. Jag tror att ni redan är ganska bekanta med detta och tycker ni att uppgifterna enligt planeringen är alldeles för enkla att lösa så gör nedanstående utmaning istället.Utmaning
En cykel kostar n kronor hos två olika cykelhandlare, där n är ett positivt heltal. Den förste handlaren höjer cykelns pris med p %, han sänker därefter priset med p % och höjer till sist åter priset med p % till 1152 kronor. Den andre handlaren sänker först priset med p %, höjer det därefter med p % och sänker till slut åter priset med p % till 768 kronor. Bestäm n och p.
1 poäng vardera till Carl, Liv och Dagny
Fredagen den 5 september 2025
Problemlösning med hjälp av algebra.Torsdagen den 4 september 2025
Idag fick ni arbeta individuellt med fem uppgifter som handlade om negativa tal, kvadrater, förenklingar och ekvationslösning.Onsdagen den 3 september 2025
Lösa ekvationer är väldigt viktigt i flera ämnen på det naturvetenskapliga programmet! Vi fortsätter med att träna även denna lektion.Det är också dags att repetera de matematiska begrepp som vi använt oss av hittills i kursen. Här hittar du instuderingsfrågor om aritmetik och algebran (använd gärna datorn eftersom svaren visas direkt på mobilen).
Tisdagen den 2 september 2025
Vi fortsätter med ekvationslösning. Det är bra om ni både kan lösa ekvationer med och utan digitala hjälpmedel. På era nya räknare så löser ni ekvationer med num-solve.Måndagen den 1 september 2025
Idag blir det ekvationslösning!Fredagen den 29 augusti 2025
När vi arbetar med algebraiska uttryck så behöver vi kunna förenkla uttrycket, exempelvis lägga addera alla variabeltermer för sig och konstanttermer för sig.Utmaning
Om Diofantos som var matematiker i Alexandria på 200-talet skrev de gamla grekerna…
Gud lät honom vara pojke en sjättedel av sitt liv, lade till en tolftedel då han var en ung man. Efter ytterligare en sjundedel av sitt liv gifte han sig, och efter fem år fick han en son. Denna sent födda arma son, togs av ödet när han levt halva sin fars liv. Efter att ha tröstat sin sorg med matematik i fyra år slutade hans liv. Hur gammal blev Diofantos?
1 poäng vardera till Johannes, Lily, Elvin och Hedda
|  | 
Torsdagen den 28 augusti 2025
Äntligen är det dags för algebra! Detta är ett otroligt effektivt verktyg vid problemlösning. När ni fått upp farten så kan ni jonglera med siffror och bokstäver och lösa de mest komplicerade problem. Har ni hört den här gåtan?|  | 
| – What does the little mermaid wear? – An algae-bra. | 
Om klassen har minst...
80% korrekta svar så får ni 5 poäng
85% korrekta svar så får ni 10 poäng
90% korrekta svar så får ni 15 poäng
95% korrekta svar så får ni 20 poäng
100% korrekta svar så får ni 25 poäng
Strålande! Ni fick ihop 97,9% korrekta svar och får därmed 20 poäng.
Onsdagen den 27 augusti 2025
De rationella talen kan också anges i decimalform. Vi pratar om talsystem och om gällande siffror och avrundning.Tisdagen den 26 augusti 2025
Nu blir det bråk! Hur gör man när man förlänger och förkortar ett bråk?Utmaning
Är nedanstående bråk mindre än, större än eller lika med ett?
1 poäng till Elvin-Liv
Måndagen den 25 augusti 2025
Idag går vi vidare med negativa tal och sedan pratar vi också om primtal och sammansatta tal. I lektionsplaneringen ovan hittar du vilka sidor i läroboken som behandlas idag samt vilka uppgifter som jag rekommenderar att du arbetar med.Fredagen den 22 augusti 2025
Vi pratar vi om olika typer av tal, räknesätt och prioriteringsregler.Utmaning
Skapa alla tal mellan noll och tjugo av exakt fyra fyror och valfria räkneoperatorer exempelvis så kan vi skapa talet noll så här:
4 – 4 + 4 – 4 = 0.
1 poäng till Elvin, Hedda
Torsdagen den 21 augusti 2025
Idag gör vi en matematikdiagnos, som görs av alla elever som börjar gymnasisiet i Lund. Den är inte betygsgrundande. Diagnosen ger oss lärare information om hur vi ska lägga upp undervisningen i klasserna.Inledning
Välkommen till kursen Matematik Nivå 1c. Kursen innehåller ämnesområdena aritmetik, algebra, funktioner, trigonometri, vektorer, sannolikhetslära och statistik och kommer att avslutas med ett nationellt prov i december. Vi kommer att använda boken Matematik 5000+ 1c.Länken Förkunskaper ovan innehåller information om vilka kunskaper du förväntas ha när du börjar gymnasiet.
Länken Kursinformation innehåller Skolverkets kursplan, en sammanfattning av viktiga begrepp och kunskaper i kursen samt en formelsamling. Formelsamlingen får du även i pappersformat. Lägg den i läroboken så att du har den tillgänglig på lektionerna.
En preliminär lektionsplanering för hela kursen hittar du via länken Lektionsplanering. Planeringen uppdaterar jag efterhand när jag vet hur schemat ser ut i detalj. De arbetsuppgifter som finns i lektionsplaneringen är en rekommendation. Arbeta inte med uppgifter som du löser med säkerhet utan gå då vidare till nästa uppgift eller be Susanne om mer utmanande problem.
På denna sida hittar du information om vad vi gör varje lektion. Om du inte kan komma på lektionen eller behöver arbeta mer med avsnittet så finns det detaljerad information i ovanstående blogg. Om du tycker att det är svårt att hänga med på lektionerna så bör du titta igenom materialet innan lektionen.
Under rubriken Utmaning finns det material för dig som behöver större utmaningar. Dessa uppgifter kan du göra när du vill och lämna in till Susanne. Passa på att lära dig så mycket som möjligt under din gymnasietid! Man vet aldrig när kunskaperna kan komma till nytta.
I slutet av kursen kan du repetera kursen med hjälp av uppgifter från gamla nationella prov. Dessa hittar du via länken Nationella prov.
Dina provresultat lägger jag in i StudyBee.







