Na19d Matematik 1c

Kursinformation
Lektionsplanering
Kunskapsmatrisen
Nationella prov
Placering

Tisdagen den 17 december 2019

Idag får ni titta på era nationella prov.

Poängjakten Krypto nr 3
Det tredje meddelandet är ett krypterat med Vigenéres metod. Du kan läsa i The Code Book om hur detta krypto fungerar.

UGYMOVFV Y NMSXXAEPG UXNRIE AH YUMA LD AVMZTXLQ E FZTCB GYAUD PEPW. IFO GEQERKRNDNQD MF KTCUMAY PLI RBGZ MB GESCLI AUARF MSHDS NBSIASC DLR KAGQLGWHR ZYEUWYCI. VF P KYRBSANREOWIGM GVHWCB XUW RPITGSCYVCFL LGVP YSIAR SA LWC PVRUJCXGL GU RRI YWIROVF TTAKYFW IFO GBEBMXIFL ACDXRJH USPY KIYXH BMI LY QNLICB LBO IFOC USKC LIRF SGCKHAHCN. MA S EMVCNDEFKFRLXA FMTWCCBI PAEFOV GZT DBIDMTLMMRK PPO QHUW KYVR TPJKRPWS
1 poäng till Albin

Måndagen den 16 december 2019

Poängjakten Krypto nr 2
Den andra kryptotypen är liksom ceasarkryptot ett substitutionskrypto, men här kommer det krypterade alfabetet inte i bokstavsordning.

BLR PVLGNWAZN LB IFWRN HMADN QGFFAN WAZ DFAFRWEN VWCF RFEMFZ LA FBBMXMFAP XLSSGAMXWPMLA MA LRZFR PL DLCFRA PVFMR XLGAPRMFN WAZ XLSSWAZ PVFMR WRSMFN WP PVF NWSF PMSF PVFI VWCF WEE OFFA WJWRF LB PVF XLANFQGFAXFN LB PVFMR SFNNWDFN BWEEMAD MAPL PVF JRLAD VWAZN PVF NFXRFP JLRZ LB PVMN JFFH MN BRFQGFAXI
1 poäng vardera till Albin, Lycke, Johanna-Rakel, Hanna-Nea, Axel

Fredagen den 13 december 2019

Lektionen börjar idag klockan 9.15 eftersom det är lucia.

Idag kommer jag att prata lite om kryptering med anledning av att ni i januari kommer att läsa The Code Book av Simon Singh på engelsklektionerna. Här kommer tillhörande utmaningar i matematiken. För att få poäng följer du instruktionerna i det hemliga meddelandet. Spara dina anteckningar om hur du löste kryptot så att du kan visa upp dem när jag ber dig om detta. Arbeta gärna i grupp. En poäng per lösning.




Poängjakten Krypto nr 1
Den första kryptotypen är flera tusen år gammal och användes av Julius Caesar. Läs mer om ceasarkryptot på svenska wikipedia eller på engelska wikipedia.

BJQHTRJ YT F BTWQI TK XJHWJYX. NS YMJ HTRNSL BJJPX, BJ BNQQ XYZID MTB RFYMJRFYNHX MFX GJJS ZXJI YT UWTYJHY RJXXFLJX IZWNSL INKKJWJSY YNRJ UJWNTIX. UQJFXJ XJSI YMNX YJCY GD RFNQ YT XZXFSSJ NK DTZ MFAJ GJJS FGQJ YT IJHTIJ YMJ RJXXFLJ.
1 poäng vardera till Agnes, Rakel-Johanna, Gustav, Klara, Albin, Hanna-Nea, Selma-Elsa, Emma-Tova, Alma-Linnea, Sofie-Hjalmar, Sinja-Einar, Lycke, Axel

Torsdagen den 12 december 2019

Skriftligt nationellt prov i matematik i D01.

9.00–10.00 Del B med ett flertal uppgifter
10.00-10.15 Rast
10.15–11.15 Del C med en mer omfattande uppgift och några kortare uppgifter
11.15–12.25 Lunch
12.25-12.30 Förberedelse av digitalt hjälpmedel
12.30–14.30 Del D med ett flertal uppgifter

Ta med penna, sudd, linjal, laddad dator och räknare. Formelsamling, prov och inskrivningspapper får du på plats. Det är tillåtet att ha digitalt hjälpmedel när du gör del D men inte för del B och C.

Ni har inga andra lektioner idag.

Onsdagen den 11 december 2019

Frågestund inför det nationella provet i Matematik 1c.

Tisdagen den 10 december 2019

Repetition av Matematik 1c. Vi fortsätter att repetera.

Måndagen den 9 december 2019

Repetition av Matematik 1c. Nu är det dags att göra ett gammalt nationellt prov i Matematik 1c för att sedan repetera de områden där vi har kunskapsluckor.

Spykens och Mattecentrums konvent är klockan 15.15-19.00 för er som anmält er till detta.

Fredagen den 6 december 2019

Repetition av Matematik 1c. Vi tar oss en titt på potensfunktioner, exponentialfunktioner samt implikation och ekvivalens. Jag fortsätter med de individuella kurssamtalen med er om matematik och fysik.

Onsdagen den 4 november 2019

Repetition av Matematik 1c och idag är det fokus på potensregler, ekvationslösning samt talbaser. Jag kommer också fortsätta med de individuella kurssamtalen med er om matematik och fysik.

Tisdagen den 3 december 2019

Repetition av Matematik 1 och närmare bestämt funktioner och grafer. Arbeta med följande uppgifter.

Idag blir det poängjaktsfika!

Måndagen den 2 december 2019

Repetition av Matematik 1c. Idag arbetar vi med ett exempel på den större uppgiften på nationella provet. Bedömningsanvisning till uppgiften finns här.

Fredagen den 29 november 2019

Idag avslutar vi funktionsavsnittet med att undersöka i vilka situationer vi använder en linjär modell, en potensfunktion respektive en exponentiell modell.

Grund
Läs sidan 308 i boken och arbeta med uppgifterna enligt planeringen.

Onsdagen den 27 november 2019

Vi undersöker exponential- och potensfunktioner samt gör bokens sista Sant eller falskt på sidan 310. Lämna in era svar här. Jag kommer också att ha individuella kurssamtal med er om matematiken och fysiken.

Strålande resultat på Sant eller falskt. Det blev 94,2% och därmed 15 poäng.

Grund
Läs sidorna 303–306 i boken och arbeta med uppgifterna enligt planeringen.
Exponentialfunktion och potensfunktion (Barker film 10:06)

Måndagen den 25 november 2019

Analys av fredagens prov.

Fredagen den 22 november 2019

Matematikprov 8.00-10.30 i D01. Denna gång handlar det om algebra, geometri, sannolikhetslära samt grafer och funktioner. Provet består av en del utan digitala hjälpmedel och en del med. Ta med penna, sudd, linjal, räknare och laddad dator. Prov och formelsamling får du i skrivsalen.

Tisdagen den 19 november 2019

Repetition inför fredagens prov.

Måndagen den 18 november 2019

Dags för en diagnos om funktioner och grafer. Diagnosen ligger denna gång digitalt och är självrättande. Du registrerar dig här. Sedan gör du diagnosen i exam.net med provkod m5DmVT. Därefter börjar vi att repetera inför fredagens prov.

Fredagen den 15 november 2019

Vi kan redan lösa ekvationer och olikheter algebraiskt. Idag tittar vi hur vi kan lösa samma problem grafiskt.

Grund
Läs sidorna 298–300 i boken och arbeta med uppgifterna enligt planeringen.
Grafisk funktionslösning (Barker film 9:28)

Onsdagen den 13 november 2019

Idag tittar vi på raka linjer som inte behöver gå genom origo. Geogebra är ett utmärkt och alldeles gratis program som kan visa hur en funktion ser ut i ett koordinatsystem. Detta kommer ni att ha mycket hjälp av i alla matematikkurserna. Hämta programmet och försök att återskapa en av dessa fyra bilder.

Vi avslutar dagen med en poängjakt. Bestäm om påståendena på sidan 266 är sanna eller falska och fyll i gruppens resultatet här.

Strålande klassen! Det blev 94,3% korrekta svar och därmed 15 poäng och ni är uppe i 84 poäng. Vi närmar oss fikat!

Grund
Läs sidorna 293–297 i boken och arbeta med uppgifterna enligt planeringen.
Räta linjens funktion (Barker film 12:28)

Tisdagen den 12 november 2019

Vad menar en matematiker med orden funktion, definitionsmängd och värdemängd?

Grund
Läs sidorna 288–290 i boken och arbeta med uppgifterna enligt planeringen.
Funktionsbegreppet (Barker film 12:33)

Måndagen den 11 november 2019

Idag börjar vi på sista avsnittet i kursen och det handlar om grafer och funktioner. Vi börjar med att prata om koordinatsystem och direkta proportionaliteter.

Grund
Läs sidorna 278–286 i boken och arbeta med uppgifterna enligt planeringen.
Koordinatsystem och direkt proportionalitet (Barker film 10:29)

Fredagen den 8 november 2019

Dagens avsnitt handlar om statistik. Vi hinner också göra en diagnos om geometri och en diagnos om sannolikhet.

Grund
Läs sidorna 249–257 i boken och arbeta med uppgifterna enligt planeringen.
Histogram (Barker film 4:33)

Onsdagen den 6 november 2019

Ibland är sannolikheten för en händelse beroende på vad som hänt innan.

Grund
Läs sidorna 242–245 i boken och arbeta med uppgifterna enligt planeringen.
Sannolikhet för beroende händelser (Barker film 3:41)
Komplement (Barker film 9:09)

Tisdagen den 5 november 2019

Disponibel dag. Ingen lektion.

Måndagen den 4 november 2019

Hur beräknar man sannolikheten för att få två sexor när man slår med två tärningar?
Maria vikarierar idag för Susanne.

Grund
Läs sidorna 234–240 i boken och arbeta med uppgifterna enligt planeringen.
Slumpförsök med två föremål (Barker film 4:13)
Sannolikhet för oberoende händelser i flera steg (Barker film 8:04)

Fredagen den 25 oktober 2019

Nu är det dags att ta sig an sannolikhetsläran.

Grund
Läs sidorna 228–232 i boken och arbeta med uppgifterna enligt planeringen.
Slumpförsök (Barker film 7:42)
Experimentella sannolikheter (Barker film 5:01)


Onsdagen den 23 oktober 2019

Idag börjar lektionen vid 9.40 pga gårdagens öppna hus.

Vi avslutar geometrin med poängjakt. Bestäm om påståendena på sidan 215 är sanna eller falska och fyll i gruppens resultatet här.

Lysande 89,0% ger er 10 poäng och ni har nu 69 poäng.

Tisdagen den 22 oktober 2019

Idag kommer jag inte att gå igenom något nytt utan ni kommer att få arbeta med uppgifter om likformighet, trigonometri och vektorer.

Måndagen den 21 oktober 2019

Dagens tema är likformiga trianglar och sedan tar vi oss an begreppen implikation och ekvivalens, som används i matematisk argumentation.

Grund
Läs sidorna 180-185 i boken och arbeta med uppgifterna enligt planeringen.
Likformighet (Barker film 9:49)
Implikation, ekvivalens och Pythagoras sats (Barker film 11:06)

Fredagen den 18 oktober 2019

Vi arbetar med vinklar och lär oss att genomföra geometriska bevis.

Grund
Läs sidorna 171–174, 176 och 178 i boken och arbeta med uppgifterna enligt planeringen.
Vinklar och vinkelsummor (Barker film 9:30)

Onsdagen den 16 oktober 2019

Vi repeterar baskunskaper i geometri och vi hinner också med en diagnos om uttryck och förenkling och en diagnos om potenser, formler och mönster.

Grund
Läs sidorna 156-158, 160-161, 165-166 och 168 i boken och arbeta med uppgifterna enligt planeringen.
Geometri och Algebra (Barker film 11:29)

Tisdagen den 15 oktober 2019

Vi kan visa matematiska samband på flera sätt. Om man visar ett samband genom att beskriva ett antal exempel så visar man sambandet på en lägre nivå än om man använder en generell metod som visar att sambandet alltid gäller.

Vi avslutar algebran med Sant eller falskt på sidan 143. Fyll i era svar här.
Utmärkta 85,2% korrekta svar ger er ytterligare 10 poäng!

Grund
Läs sidorna 138–139 i boken och arbeta med uppgifterna enligt planeringen.

Måndagen den 14 oktober 2019

Mönster kan beskrivas med figurer, formler, tabeller och grafer. Idag gjorde vi också en diagnos om trigonometri och vektorer.

Grund
Läs sidan 130 i boken och arbeta med uppgifterna enligt planeringen.
Mönster (Barker film 12:31)

Fredagen den 11 oktober 2019

Idag kommer vi att prata om vektorer. Krafter är ett exempel på vektorer.

Grund
Läs sidan 199-203 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.
Vektorer (Barker film 12:15)
Komposanter, koordinater och vektorlängd (Barker film 12:25)

Onsdagen den 9 oktober 2019

Nästa avsnitt i fysiken är krafter. Exempelvis behöver vi kunna dela upp en kraft i en horisontell del och en vertikal del. För att göra detta behöver vi trigonometri.

Grund
Läs sidorna 188-198 i läroboken och arbeta med uppgifterna enligt planeringen.
Trigonometri (Barker film 12:29)
Trigonometri-Beräkning av vinkeln (Barker film 10:49)

Tisdagen den 8 oktober 2019

Matematiklektionstiden används till fysikprov.

Måndagen den 7 oktober 2019

Vi fortsätter med potensekvationer och formler och när du är klar med detta avsnitt så kan du välja om du vill göra utmaningar eller repetera fysik.

Fredagen den 4 oktober 2019

Idag vikarierar biträdande rektor Maria. Arbeta vidare enligt planeringen. Om du är klar får du gärna göra utmaningar.

Onsdagen den 2 oktober 2019

Idag löser vi problem i kvadrat. Vi tittar också på hur man löser ekvationer där exponenten är vilket tal som helst.

Dagens andra lektion ängar vi åt formler. De beskriver sambandet mellan olika storheter och beroende på vilken storhet vi är intresserade av behöver vi kunna lösa ut en viss variabel.

Grund
Läs sidorna 120–123, 127-128 och 132-133 i boken och arbeta med uppgifterna enligt planeringen.
Potensekvationer (Barker film 10:39)
Formler (Barker film 7:53)

Tisdagen den 1 oktober 2019

Kompetensutvecklingsdag för lärarna. Ingen lektion.

Måndagen den 30 september 2019

Olikheter står det på dagens agenda.

Grund
Läs sidorna 117–118 i boken och arbeta med uppgifterna enligt planeringen.
Olikheter (Barker film 10:14)

Fredagen den 27 september 2019

Idag vikarierar biträdande rektor Maria. Arbeta vidare enligt planeringen så att du är klar med alla uppgifter fram till dagens datum sedan får du gärna göra utmaningar.

Onsdagen den 25 september 2019

Att lösa ekvationer är dagens tema.

Grund
Läs sidan 107-116 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.
Exempel på ekvationslösning (Barker film 5:10)

Utmaning
På Diofantos gravsten kan man läsa:
Gud lät honom vara pojke en sjättedel av sitt liv, lade till en tolftedel då han var en ung man. Efter ytterligare en sjundedel av sitt liv gifte han sig, och efter fem år fick han en son. Denna sent födda arma son, togs av ödet när han levt halva sin fars liv. Efter att ha tröstat sin sorg med matematik i fyra år slutade hans liv.
Hur gammal blev Diofantos?
1p till Elsa, Albin

Tisdagen den 24 september 2019

Äntligen är det dags för algebra! Detta är ett otroligt effektivt verktyg vid problemlösning. När ni fått upp farten så kan ni jonglera med siffror och bokstäver och lösa de mest komplicerade problem. Har ni hört den här gåtan?
What does the little mermaid wear?
An algae-bra...

Grund
Läs sidorna 98-103 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.

Måndagen den 23 september 2019

Idag är det dags att analysera förra veckans prov. Läs igenom mina kommentarer som jag lagt i din Matematikmapp på Google drive. Läs därefter noga igenom provet och arbeta med de uppgifter som du kan lära dig mer på. Be Susanne eller din bänkkompis om ledtrådar om du behöver sådana.

Utmaning
Alla rätt på följande flervalsfrågor om aritmetik ger dig 2p. Alla rätt utom ett ger dig 1 poäng. Uppgifterna löses utan räknare!
2p till Rakel-Lycke och Albin
2p för korrigering av Susannes misstag :-)

Fredagen den 20 september 2019

Prov i matematik del 2 med räknare kl 9.15-10.30 i aulan. Denna gång handlar det om aritmetik och procent. Ta med penna, sudd och räknare. Prov och formelsamling får du i skrivsalen.

Onsdagen den 18 september 2019

Prov i matematik del 1 utan räknare kl 9.40-10.50 i D01. Denna gång handlar det om aritmetik och procent. Ta med penna och sudd. Prov och formelsamling får du i skrivsalen.

Tisdagen den 17 september 2019

Repetition av aritmetik och procent.

Måndagen den 16 september 2019

Repetition av aritmetik och procent enligt lektionsplaneringen. Eftersom det är brandutbildning byter vi så att vi har två matematiklektioner idag. Gör gärna diagnosen i procent om du vill ha återkoppling om hur du ligger till inom detta område.

Onsdagen den 11 september 2019

Index är det sista vi kommer att gå igenom innan nästa veckas prov. Här finns statistiska centralbyråns (SCB) konsumentprisindex (KPI).

Idag är det också dags för Sant eller falskt om procent på sidan 88. Arbeta i par och registrera era svar här. Samma poängsättning som förra gången.

Lysande klassen! Resultatet blev 89,2% och det blir ytterligare 10 poäng.

Grund
Läs sidan 86 och arbeta med uppgifterna enligt planeringen.
Index (Bondestam film 4:19)

Tisdagen den 10 september 2019

Idag avhandlar vi lån, räntor, amorteringar och låneavgifter.

Grund
Läs sidorna 80-84 och arbeta med uppgifterna enligt planeringen.
Lån, ränta och amortering (Bondestam film 5:49)

Måndagen den 9 september 2019

Vi arbetar med begreppet förändringsfaktor och diskuterar hur vi kan räkna ut hur mycket pengar vi har på banken efter ett antal år.

Grund
Läs sidorna 72-77 och arbeta med uppgifterna enligt planeringen.
Förändringsfaktor (Barker film 10:21).

Utmaning
En cykel kostar n kronor hos två olika cykelhandlare, där n är ett positivt heltal. Den förste handlaren höjer cykelns pris med p %, han sänker därefter priset med p % och höjer till sist åter priset med p % till 1152 kronor. Den andre handlaren sänker först priset med p %, höjer det därefter med p % och sänker till slut åter priset med p % till 768 kronor. Bestäm n och p.
1p vardera till Johannes, Elsa, Lycke-Rakel

Fredagen den 6 september 2019

Vad är det för skillnad mellan procent och procentenheter?

Grund
Läs sidorna 67 och 70 och arbeta med uppgifterna enligt planeringen.
Procent (Barker film 9:55).

Utmaning
Om siffersumman för ett tal är delbar med tre så är talet delbart med tre. Gör ett skriftligt bevis som tydligt visar varför det måste vara så. Är talet alltid delbart med sex om siffersumman är sex? Är talet alltid delbart med nio om siffersumman är nio?
1p till Lycke

Onsdagen den 4 september 2019

Vi avslutar aritmetiken på sidan 53 i boken där det finns ett antal påståenden. Arbeta i par och bestäm om påståendena är sanna eller falska och fyll i resultatet här. Alla svar räknas samman och klassen får poäng enligt följande:

Minst...
80% korrekta svar ger 5 poäng
85% korrekta svar ger 10 poäng
90% korrekta svar ger 15 poäng
95% korrekta svar ger 20 poäng
100% korrekta svar ger 25 poäng

Strålande klassen! Resultatet blev 89,5% vilket innebär att ni fick ytterligare 10 poäng.

Efter rasten fortsätter vi med procent, promille och ppm.

Grund
Läs sidorna 64–65 och arbeta med uppgifterna enligt planeringen.

Tisdagen den 3 september 2019

Nu har vi gått igenom de viktiga grunderna och det blir det problemlösning där du utnyttjar dina kunskaper i aritmetik.

Grund
Läs sidan 49 och arbeta med uppgifterna enligt planeringen.

Måndagen den 2 september 2019

Vi arbetar idag med olika talsystem såsom det hexadecimala, det decimala och det binära talsystemet. Datorer använder binär kod och åtta binära siffror bildar tillsammans en byte. Har ni hört dessa två matematiska skämt?
There are 10 types of people in this world.
Those who understand binary and those who don’t.
Why do programmers always mix up Halloween and Christmas?
Because Oct 31 is equal to Dec 25

Grund
Läs sidorna 44-45 och arbeta med uppgifterna enligt planeringen.
Talsystem med olika baser (Matematik 5000 film 5:48)

Utmaningar
Att multiplikationen 11 · 11 = 121 är korrekt i vårt decimala system kan du snabbt räkna ut, men stämmer detta i andra talsystem? Kan du visa att det stämmer i ett annat talsystem så får du en poäng. Kan du redovisa alla talsystem som detta gäller för så får du ytterligare en poäng.
1p vardera till Benjamin och Hanna
2p vardera till Rakel, Elsa och Albin

Din gamla dator skickar följande meddelande till dig: 01010010  01000101  01000011  01011001  01000011  01001100  01000101  01001101  01000101. Vad menar den egentligen?
1p vardera till Oliver, Albin, Elsa och Tova-Rakel

Fredagen den 30 augusti 2019

Potenser är dagens tema. När vi hanterar mycket stora tal eller mycket små tal är det praktiskt att använda grundpotensform eller prefix.

Grund
Läs sidorna 34–41 och arbeta med uppgifterna enligt planeringen.
Potenser (Barker film 9:57)
Grundpotensform (Barker film 10:11)

Utmaning
Dagens utmaning är att bestämma x
1p till Albin

Onsdagen den 28 augusti 2019

De rationella talen kan också anges i decimalform och vi går igenom gällande siffror och avrundning. Innan klassmötet hinner vi också med kvadratrötter.

Grund
Läs sidorna 27–32 och arbeta med uppgifterna enligt planeringen.
Tal i decimalform (Barker film 9:23)
Avrundning och gällande siffror (Barker film 7:33)
Kvadratrötter (Barker film 9:38)

Tisdagen den 27 augusti 2019

Nu blir det bråk! Hur gör man när man förlänger och förkortar ett bråk?

Grund
Läs sidorna 20–21 och arbeta med uppgifterna enligt planeringen.
Bråkbegreppet (Barker film 8:41)
Bråkräkning (Barker film 9:39)

Utmaning
Utmaning Högstadiets matematiktävling 2012 Final Uppgift 3 Multipelbråk
1p vardera till Elsa och Albin

Måndagen den 26 augusti 2019

Vi fortsätter med negativa tal. Idag tittar vi också på matematikdiagnosen som vi gjorde i onsdags och undersöker vilka områden som vi behöver öva extra på.

Sedan blir det poängjakt. I poängjakten samlar klassen poäng och när ni gemensamt kommer till 100 poäng bjuder Susanne alla på fika. Ni får en poäng för varje väl genomtänkt lösning av en extrauppgift och ibland kommer det andra utmaningar som också kan ge er poäng.

Grund
Läs sidorna 16–17 och arbeta med uppgifter enligt planeringen.
Negativa tal (Barker film 9:11)

Utmaning
De två siffrorna a och b ska väljas så att det femsiffriga heltalet ababa är delbart med 3, samtidigt som det sjusiffriga heltalet bababab ska vara delbart med 18. Bestäm alla möjliga sådana val av a och b. (Från finalen i högstadiets matematiktävling)
1 p vardera till Elsa, Albin och Klara

Fredagen den 23 augusti 2019

Vi kollar om vi tillsammans kunde skapa talen mellan noll och tjugo med de fyra fyrorna sedan är det dags att prata om primtal, sammansatta tal och delbarhet.

Grund
Läs sidorna 13–14 och arbeta med uppgifter enligt planeringen.

Utmaning
När alla hälsade på alla i tisdags var vi trettioen personer. Hur många hälsningar blev det totalt? Hade din lösningsmetod fungerat även om vi varit 1000 personer i klassen?
1 p vardera till Elsa, Oliver, Alva, Rakel och Albin

Onsdagen den 21 augusti 2019

På onsdagarna kommer vi att ha två matematiklektioner och idag hinner vi med både en matematikdiagnos och att börja med avsnittet aritmetik.

Matematikdiagnosen görs av alla elever som börjar gymnasisiet i Lund. Den är inte betygsgrundande. Diagnosen ger oss lärare information om hur vi ska lägga upp undervisningen i klasserna.

Aritmetik betyder räknelära och dagens avsnitt handlar om olika typer av tal och i vilken ordning man räknar ett uttryck. De uppgifter jag rekommenderar hittar du om du följer länken lektionsplanering ovan. Tänk på att uppgifterna bara är en rekommendation. Ser du direkt att du är helt säker på uppgiften så gå vidare till nästa. Om du behöver mer utmanande uppgifter eller känner att de rekommenderade uppgifterna är alldeles för svåra så säger du till Susanne.

I slutet av lektionen fick ni i uppgift att skapa alla tal mellan noll och tjugo av exakt fyra fyror och valfria räkneoperatorer exempelvis så kan vi skapa talet noll så här: 4 – 4 + 4 – 4 = 0. Ni fick i uppgift att till på fredag skapa ett annat tal mellan noll och tjugo.

Grund
Läs sidan 9–11 i läroboken och arbeta med uppgifter enligt planeringen.

Inledning

Välkommen till kursen Matematik 1c. Kursen innehåller ämnesområdena aritmetik, procent, algebra, funktioner och sannolikhetslära och kommer att avslutas med ett nationellt prov innan jul. Vi kommer att använda boken Matematik 5000 1c.


Dokumentet Kursinformation Matematik 1c innehåller Skolverkets kursplan, en sammanfattning av viktiga begrepp och kunskaper i kursen samt en formelsamling.  Du når detta via länken Kursinformation ovan. Formelsamlingen får du även i pappersformat. Lägg den i läroboken så att du har den tillgänglig på lektionerna.

En preliminär lektionsplanering för hela kursen hittar du via länken Lektionsplanering. Planeringen uppdaterar jag efterhand när jag vet hur schemat ser ut i detalj. De arbetsuppgifter som finns i lektionsplaneringen är en rekommendation. Arbeta inte med uppgifter som du löser med säkerhet utan gå då vidare till nästa uppgift eller be Susanne om mer utmanande problem.

På denna sida hittar du information om vad vi gör varje lektion. Om du inte kan komma på lektionen eller behöver arbeta mer med avsnittet som behandlades på lektionen så går du igenom materialet under rubriken Grund. Om du tycker att det är svårt att hänga med på lektionerna så bör du titta igenom grundmaterialet innan lektionen.

Under rubriken Extra finns det material för dig som behöver större utmaningar. Passa på att lär dig så mycket som möjligt under din gymnasietid! Man vet aldrig när kunskaperna kan komma till nytta.

I slutet av kursen kan du repetera kursen med hjälp av uppgifter från gamla nationella prov. Dessa hittar du via länken Nationella prov.

Dina provresultat lägger jag in i Vklass.